Potěšení z divadla

Recenze Fe-érie o Kladně od Jana Císaře / Jiráskův Hronov

Mám rád chytré a inteligentní divadlo. Může mít nedostatky a chyby, dokonce řadu nedostatků a chyb, ale když cítím z představení, že je to dílo naplněné divadelní inteligencí a chytrostí, tak tyto vady na kráse nepokládám za podstatné a důležité. Když se tyto dvě vlastnosti ještě k tomu projeví v kvalitním scénickém tvaru, tak mám z takového divadla potěšení, které se nedá ničím nahradit. Nebývá to často, ale stává se mně to. A stalo se to tentokrát na 81. Jiráskově Hronově v neděli 7. srpna večer, když jsem Jiráskově divadle viděl „ urbanisticko – sociálně politologickou a navíc edukativní inscenaci“ Fe-érie o Kladně souboru V.A.D. Kladno. Tento soubor znám- jako ostatně mnozí jiní- už nějakou dobu a vždycky jsem k němu cítil sympatie. Od prvního setkání s ním jsem věděl, že se tu českému amatérskému divadlu zrodil soubor osobitých kvalit, který – abych parafrázoval výrok Jana Nerudy o Jindřichu Mošnovi – „ nepotáhne voznici své poetiky obvyklou cestou“. Ta kladenská Férie to plně potvrdila; dokonce bych řekl, že v ní V.A.D. dozrál  k jakémusi vrcholu své dosavadní cesty. Není to věru jednoduché sdělit diváku tolik informací z dějin města Kladna, nezahltit a neunavit je tím a ještě ty informace umístit do vskutku scénického tvaru, který přitáhne a zaujme svou divadelností. A tohle všechno se podařilo. Stačí na to jedna šatna v jedné fabrice stvořená několika obligátními plechovými skříňkami, v níž se pohybuje malá skupinka hutníků a několika dalších zaměstnanců. Z tohoto prostoru a tvořivé aktivity herců, kteří vytvářejí tu skupinu, roste dokonalá divadelní situace, jež dává možnosti pro hru- a chcete-li hravost všeho druhu. Do této situace se vejde reálný obraz současnosti i ve zkratce předvedené děje kladenské minulosti, humor stejně jako lehká ironie a především trvalá laskavost k lidem i k městu, o němž se tu vypráví.

Ta laskavost, která má jedinečnou a vše prostupující lidskou dimenzi, je pro mě nejzákladnější hodnotou této inscenace. Všechno je v ní zajisté prosvíceno a nasvíceno vtipem, divák se dobře baví, usmívá a směje. Ale je to v poslední instanci- jak už jsem napsal – humor jako optimistická životní filosofie, není to ani parodie ani úsměšek. Je to laskavě chápající pochopení pro fakta lidského bytí- ať už mají jakoukoli podobu a rozlohu. A jsem opět u té inteligence a chytrosti. Ta vzniká a stojí na vědomí té herecké aktivity jako aktivity lidí, pro něž se tu otevírá řada ničím neomezených možností. Skrze ni lze vyjadřovat vztah k městu Kladnu, protože se tak vyjevuje vztah k vlastním kořenům, i rozehrávat individuální příběhy postav, které vypovídají nejen o jednotlivci, ale i o jeho začlenění do sociálních kontextů. V.A.D. prostě svou poetikou pronikl k chytrosti a inteligenci divadla, a tak obdařil i své představení touto kvalitou.

Názory:

Jsem strašně nadšený z toho, jak jim to jde a jak Kladno proslavují. Jsou skvělí.

Bylo to úžasné, vtipné a nápadité. Myslím, že představení mělo úspěch i v řadách diváků.