Ozdobou přehlídky se pomalu ale jistě stává Divadlo V.A.D.

K. Semerád chválí "Zubaře" i Kazimíra Lupince / Festivalový deník

Kazimír Lupinec, Sonya Štemberová: Rozpaky zubaře Svatopluka Nováka

Divadlo V.A.D.

Ozdobou přehlídky se pomalu ale jistě stává Divadlo V.A.D. Kladno, které výhradně přiváží (a již se to od něho očekává) hry ze své vlastní dílny, hry současné. V minulém roce to byla „Sága“ a letos text Kazimíra Lupince a Sonye Štemberové  „Rozpaky zubaře Svatopluka Nováka“. Jak název hry napovídá, jedná se o prostředí převážně většině diváctva důvěrně známé. Dalo by se říci, že v prvním plánu přináší předloha humorné obrázky dobře známe ze zubařských čekáren, či prvorepublikových kalendářů a časopisů. Soubor se projevuje však daleko poučeněji literárně i divadelně a dostává se až k absurditě. Ve středu zájmu se ocitá čestnost a poctivost, nefunkčnost zavedeného systému atd., a tak náhle stojíme před divadelní formou, která svědčí o poučenosti , vypovídá o stylu, žánru a formě. Přes značné cíle, které si představené klade, je výsledek průzračný a nezatemňující. Přináší radost i zamyšlení.

Herecké role jsou snad (zcela určitě) psány přímo na tělo. Je využito principu kinoautomatu a reklamy, čímž je umocněno navázání vztahu herec-divák. Gag funguje. Je neotřelý a vypracován perfektně.

Není nutno pátrat po tom, co kdo režíroval. Bylo to Divadlo V.A.D. Není nutno se zabývat temporytmem. Ten je přítomen zcela přirozeně. Soubor hraje. Důkazem jsou vybudované situace a charaktery až ve smyslu klasickém. Přestože jsou všichni výteční, je nutno vyzdvihnout citelný výkon Kazimíra Lupince v jeho roli zubaře Nováka. Jeho elegance ztvárnění postavy v žánru je dokladem velkého talentu.

Současná hra ožila před našimi zraky. Divák jí rozumí, o čemž svědčí smích a dlouho trvající potlesk.